covid19 gif

Μια πρόταση για την ΟΧΕ

eshopΗ χώρα εδώ και πάνω από 10 χρόνια ταλανίζεται από την οικονομική κρίση που την οδήγησε στις τελευταίες θέσεις -από πλευράς εισοδήματος- της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την πορεία αυτή ακολούθησε αναγκαστικά και τα χωριά μας, έστω και με χρονοκαθυστέρηση.
Ως σήμερα όμως οι προσπάθειες ανάτασης αποδείχθηκαν ατελέσφορες. Η προσδοκώμενη άνοδος του εισοδήματος, ακόμα και πριν την επιδημία, φαινόταν αναιμική. Τώρα δείχνει ακατόρθωτη, αν δεν έχουμε και πισωγύρισμα.

Όμως η επιδημία του κοροναϊού ίσως δείχνει και ένα δρόμο για να ξεπεραστεί και η οικονομική κρίση, τόσο της χώρας όσο και κοινοτήτων σαν το χωριό μας. Και αυτό δείχνει να είναι η εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών: ίντερνετ, τηλεδιασκέψεις, τηλεπωλήσεις, εκμετάλλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για άμεση πληροφόρηση κ.λπ.
Ήδη μεγάλος αριθμός εργαζομένων τόσο του δημόσιου όσο και, κυρίως, του ιδιωτικού τομέα θα χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες για να δουλεύουν από το σπίτι. Και αυτό, χωρίς την επιδημία, θα αργούσε να γίνει.

Η ευκαιρία των χωριών μας
Η αύξηση αγορών λάπτοπ και τάμπλετ εκ μέρους μεγάλων εταιρειών με τα οποία εφοδιάζουν τους εργαζόμενούς τους για να εργάζονται από το σπίτι (www.techblog.gr/14-03-2020), η αναγκαστική στροφή αγοραστών στα ηλεκτρονικά καταστήματα, από το φόβο του συνωστισμού και της επαφής, ακόμα και η αποκλειστική χρήση του ίντερνετ για στοιχήματα (ΟΠΑΠ, εταιρείες στοιχηματισμού κ.λπ.) δείχνει πώς η ανάγκη μετατρέπεται ήδη σε ευκαιρία. Κατά το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg ο κοροναϊός θα αλλάξει τον τρόπο που ταξιδεύουμε και κάνουμε αγορές.
Αξίζει, να παρακολουθήσει κανείς τον Jack Ma, δημιουργό του μεγάλου ιντερνετικού καταστήματος www.alibaba.com, με σημερινή περιουσία πάνω από 50 δισ. δολάρια, σε μια του ομιλία στο Νταβός το 2018 για να πάρει μια  αμυδρή εικόνα για το μέλλον που έρχεται.
Σε αυτό το νέο διαμορφούμενο περιβάλλον ποια μπορεί να είναι η θέση και η αντίδραση των χωριών μας;

Μερικές σκέψεις
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν πως ήδη οι καταναλωτές στρέφονται στις αγορές από απόσταση. Τους παρέχουν ασφάλεια, δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων, ευκολία κ.λπ.
Μπορεί μια πολύ μικρή κοινωνία όπως η Καστανιά ή τα άλλα χωριά του βόρειου Ταϋγέτου να σταθούν σε ένα τέτοιο περιβάλλον;
Θα προσπαθήσουμε να δείξουμε μερικούς τρόπους που πιθανόν θα βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Ας ξαναδούμε τι υποστηρίζει ο Jack Ma, που προαναφέραμε: «Με ένα κινητό τηλέφωνο μπορείτε, με ένα κλικ, να αγοράσετε κάτι από την Κένυα ή από τη Νορβηγία. Αν είστε μια μικρή οικονομική μονάδα χωρίς ίντερνετ μπορείτε να πουλήσετε μόνο στο χωριό σας ή στη μικρή σας πόλη».
Επομένως, αν ο Jack Ma έχει κάποιο δίκιο, θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να κάνει το χωριό και ευρύτερα η περιοχή του βόρειου Ταϋγέτου,  σ’ αυτόν τον τομέα.
1. Κοινό σάιτ ηλεκτρονικής έκθεσης τοπικών προϊόντων και παραγωγών, και, σε επόμενο στάδιο, ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop). Ένα πρόχειρο υπόδειγμα μπορείτε να δείτε εδώ.
Παραδείγματα που μπορούμε να αντιγράψουμε είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα του Αγίου Όρους (www.monastiriaka.gr), γαϊδαράκος (www.gaidarakos.gr), και πλήθος άλλων
Η δημιουργία όμως απλώς και μόνο σάιτ με ηλεκτρονική έκθεση προϊόντων και υπηρεσιών και ηλεκτρονικό κατάστημα σ’ αυτό, δεν εξασφαλίζει τίποτα. Ένα σάιτ στον παγκόσμιο ιστό είναι ένας κόκκος άμμου στη Σαχάρα. Για να έχουμε μια σχετική γνώση της ιντερνετικής πραγματικότητας απλώς να λάβουμε υπόψη πως στην ιντερνετική μηχανή-αρχείο waybackmachine (archive.org) είναι καταχωρημένες, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, περισσότερες από 418 δισεκατομμύρια (billion) ιστοσελίδες (web pages). Στο Google, και όλες τις σχετικές μηχανές αναζήτησης στο ίντερνετ όσο πιο ψηλά στην κατάταξη βρίσκεται μια ιστοσελίδα τόσο περισσότερες πιθανότητες να εμφανίζεται στις αναζητήσεις τωνχρηστών έχει. Η κατάταξη των ιστοσελίδων γίνεται κυρίως ανάλογα με τις επισκέψεις που δέχονται (επισκεψιμότητα). Έτσι στην αύξηση της επισκεψιμότητας θα βοηθήσουν:
α) Οι τοπικές, και όχι μόνο, ειδήσεις
β) Ο ορισμός από πολλούς ως αρχικής σελίδας για τις μηχανές αναζήτησης (Google κ.λπ.) σε ΗΥ και σμάρτφον του σάιτ
γ) Η προβολή του σε έντυπα της περιοχής όπως ο ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ , ΤΟ ΕΞΠΡΕΣ ΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΕΙΟΥ  κ.ά.
δ) Ηλεκτρονικά μηνύματα σε όσους συμπατριώτες μπορούμε
ε) Λογαριασμοί του σάιτ σε facebook, instagram, twitter,youtube, κ.λπ. μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το κόστος όλων αυτών των δράσεων είναι 0 (μηδέν ευρώ).
Παράλληλα με τη δημιουργία αυτής της ενημερωτικής Πύλης στο διαδίκτυο με ηλεκτρονική έκθεση προϊόντων και υπηρεσιών και ηλεκτρονικό κατάστημα, προβολή επαγγελματιών, συλλογές βίντεο και φωτογραφιών, συλλογές τραγουδιών, πληροφορίες για χρηματοδοτήσεις (ΕΣΠΑ κ.λπ. -οι τομείς είναι απεριόριστοι, ό,τι μπορεί να σκεφτεί κάποιος) θα μπορούσαμε να δούμε και μερικές άλλες δράσεις:
2. Το χωριό, όπως και σχεδόν κάθε ελληνικό χωριό, διαθέτει αρκετές ανεκμετάλλευτες πηγές πλούτου.
➢Ανθρώπους με γνώση, γνωριμίες και θέληση να προσφέρουν, συνταξιούχους κυρίως, που θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν. Σκεφτείτε τόσο την αρχαία Ελλάδα και τα θεσμοθετημένα συμβουλευτικά σώματα, τις Γερουσίες, καθώς επίσης και τα σύγχρονα παρόμοια σώματα (γερουσία στις ΗΠΑ, στην Ιταλία κ.λπ.).
➢Απόδημους που αγαπάνε τον τόπο τους και θα ήθελαν να προσφέρουν, όχι λεφτά αλλά γνώση και προτάσεις. Εκτός από το ανθρώπινο δυναμικό η Καστανιά διαθέτει και άλλους αναξιοποίητους τομείς:
➢Αναζήτηση χρηματοδοτήσεων, croud funding
Για να γίνουν αυτά, ή τουλάχιστον κάποια από αυτά, χρειάζεται, αλλά δεν είναι αναγκαία συνθήκη:
➢Συντονισμός δράσεων των τοπικών κοινοτήτων και των συλλογικών φορέων της περιοχής
➢Τύπωμα ενημερωτικού φυλλαδίου για την Καστανιά, και την περιφέρεια ευρύτερα, με πληροφορίες για την ιστορία, το παρόν και τους ανθρώπους τους, και διανομή του σε παντός είδους γιορτές και εκδηλώσεις,
Το πραγματικό κόστος για όλα τα πάρα πάνω δεν ξεπερνά τα 300-400 ευρώ (το κόστος για την εκτύπωση περίπου 5.000 τετρασέλιδων ενημερωτικών φυλλαδίων).

Ο αναγνώστης θα παρατηρήσει πως δεν γίνεται ουδεμία πρόταση για προϊόντα ή υπηρεσίες που θα πρέπει να προβάλλονται-πωλούνται. Δεν είναι αρμοδιότητά μας αυτό. Παρόλα αυτά πρέπει να σημειωθεί πως η πανδημία επέβαλε στις χώρες να κλείσουν τα σύνορά τους στους ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ! Αυτό σημαίνει πως τουρισμός και υπηρεσίες του πλήττονται βαριά.
Η πτώση του ΑΕΠ θα είναι ισχυρή, ίσως όση και στην αρχή της κρίσης. Η Καστανιά, και τα λοιπά χωριά της περιοχής του βόρειου Ταϋγέτου, μικρογραφία του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας, έχουν να αντιμετωπίσουν τώρα τα νέα προβλήματα που επέφερε ο κορονοϊός και που είδαμε σε μεγάλη κλίμακα την άνοιξη με το lockdown: οι καρναβαλικές εκδηλώσεις ματαιώθηκαν, τα περισσότερα καταστἠματα έκλεισαν, προβλεπόμενες παρόμοιες εκδηλώσεις φαίνεται να έχουν την ίδια τύχη με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους επαγγελματίες των χωριών μας, ο εσωτερικός τουρισμός σχεδόν μηδενίστηκε.
Σε αντίθεση ο τομέας της παραγωγής -όσης κλίμακας και αν είναι- πιθανόν να ωφεληθεί από τις παρενέργειες της πανδημίας και των κλειστών συνόρων.
Θα λάβουμε όλοι αυτό το μήνυμα;
Δ.Π.