covid19 gif

Κοροναϊός: Η κρίση ως ευκαιρία ή Πώς η Πέργαμος μπορεί να μας δείξει τον δρόμο

farming agriculture dronetn Σύμφωνα με τη μαρτυρία του Πλινίου (Historia naturalis13.21), η περγαμηνή οφείλει την κατασκευή της στην προσωρινή διακοπή εισαγωγής τού παπύρου από την Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου τον 2ο αιώνα π.Χ. λόγω σχετικής απαγόρευσης από τον Πτολεμαίο Επιφανή (205-182π.Χ.).
Η εξάρτηση από την Αίγυπτο ως αποκλειστική πηγή εισαγωγής τού παπύρου φέρεται να οδήγησε τον ηγεμόνα τής Περγάμου Ευμένη (μάλλον τον Ευμένη Β ́, έτη βασιλείας 197-160 π.Χ.) στην απόφαση να προωθήσει την παραγωγή περγαμηνής ως υποκατάστατο του παπύρου.


 Η απόφαση αυτή των Περγαμηνών ήταν αποφασιστική για το μέλλον της γραφής.
Οι περγαμηνές αντικατέστησαν σταδιακά τη χρήση άλλων μέσων για τη γραφή (παπύρων ή διφθέρας) και κατέστησαν την Πέργαμο βασικό κέντρο της -τότε- νέας τεχνολογίας.
Φυσιολογικά θα αναρωτηθεί κάποιος τι σχέση μπορεί να έχει η Καστανιά με την Πέργαμο; Είναι δυνατόν η σημερινή κατάσταση της απομόνωσης της χώρας, αλλά και του χωριού, λόγω της πανδημίας του κοροναϊού να αποβεί προς όφελος του τόπου;

Ιστορικό
Η χώρα εδώ και πάνω από 10 χρόνια ταλανίζεται από την οικονομική κρίση που την οδήγησε στις τελευταίες θέσεις -από πλευράς εισοδήματος- της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Την πορεία αυτή ακολούθησε αναγκαστικά και το χωριό, έστω και με χρονοκαθυστέρηση.
Ως σήμερα όμως οι προσπάθειες ανάτασης αποδείχθηκαν ατελέσφορες. Η προσδοκώμενη άνοδος του εισοδήματος, ακόμα και πριν την επιδημία, φαινόταν αναιμική. Τώρα δείχνει ακατόρθωτη, αν δεν έχουμε και πισωγύρισμα.
Όμως η επιδημία του κοροναϊού ίσως δείχνει και ένα δρόμο για να ξεπεραστεί και η οικονομική κρίση, τόσο της χώρας όσο και κοινοτήτων σαν το χωριό μας. Και αυτό δείχνει να είναι η εκμετάλλευση των νέων τεχνολογιών: ϊντερνετ, τηλεδιασκέψεις, τηλεπωλήσεις, εκμετάλλευση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για άμεση πληροφόρηση κ.λπ.
Ήδη μεγάλος αριθμός εργαζομένων τόσο του δημόσιου όσο και, κυρίως, του ιδιωτικού τομέα θα χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες για να δουλεύουν από το σπίτι. Και αυτό, χωρίς την επιδημία, θα αργούσε να γίνει.

Η ευκαιρία του χωριού
Η αύξηση αγορών λάπτοπ και τάμπλετ εκ μέρους μεγάλων εταιρειών με τα οποία εφοδιάζουν τους εργαζόμενούς τους για να εργάζονται από το σπίτι (www.techblog.gr/14-03-2020), η αναγκαστική στροφή αγοραστών στα ηλεκτρονικά καταστήματα, από το φόβο του συνωστισμού και της επαφής, ακόμα και η αποκλειστική χρήση του ίντερνετ για στοιχήματα (ΟΠΑΠ, εταιρείες στοιχηματισμού κ.λπ.) δείχνει πώς η ανάγκη μετατρέπεται ήδη σε ευκαιρία. Κατά το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg ο κοροναϊός θα αλλάξει τον τρόπο που ταξι-δεύουμε και κάνουμε αγορές. Αξίζει, επίσης, να παρακολουθήσει κανείς και τον Jack Ma, δημιουργό του μεγάλου ιντερνετικού καταστήματος www.alibaba.com, με σημερινή περιουσία πάνω από 50 δισ. δολάρια, σε μια του ομιλία στο Νταβός το 2018..
Σε αυτό το νέο διαμορφούμενο περιβάλλον ποια μπορεί να είναι η θέση και η αντίδραση του χωριού;

Μερικές σκέψεις
Όλα τα παραπάνω συνηγορούν πως ήδη οι καταναλωτές στρέφονται στις αγορές από απόσταση. Τους παρέχουν ασφάλεια, δυνατότητα σύγκρισης προϊόντων, ευκολία κ.λπ.
Μπορεί μια πολύ μικρή κοινωνία όπως η Καστανιά να σταθεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον;
Θα προσπαθήσουμε να δείξουμε μερικούς τρόπους που πιθανόν θα βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση.
Ας ξαναδούμε τι υποστηρίζει ο Jack Ma, που προαναφέραμε: «Με ένα κινητό τηλέφωνο μπορείτε, με ένα κλικ, να αγοράσετε κάτι από την Κένυα ή από τη Νορβηγία. Αν είστε μια μικρή οικονομική μονάδα χωρίς ίντερνετ μπορείτε να πουλήσετε μόνο στο χωριό σας ή στη μικρή σας πόλη».Επομένως, αν ο Jack Ma έχει κάποιο δίκιο, θα πρέπει να δούμε τι μπορεί να κάνει το χωριό σ’αυτό τον τομέα.
1. Κοινό σάιτ ηλεκτρονικής έκθεσης τοπικών προϊόντων και παραγωγών, και, σε επόμενο στάδιο, ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop). Ένα πρόχειρο υπόδειγμα μπορείτε να δείτε εδώ.
Παραδείγματα που μπορούμε να αντιγράψουμε είναι το ηλεκτρονικό κατάστημα του Αγίου Όρους (www.monastiriaka.gr), γαϊδαράκος (www.gaidarakos.gr), και πλήθος άλλων. Γιατί, όμως, σάιτ και όχι blog; Γιατί το σάιτ έχει πολύ περισσότερες λειτουργίες και δυνατότητες. Γιατί κοινό σάιτ; Για οικονομία εργασίας και πόρων και μη διασποράς επισκεπτών. Γιατί kastoreio (ή κάτι παρεμφερές); Επειδή ήδη το χωριό διαθέτει ένα brand name (που λένε και οι μάνατζερς) και ένα σημαντικό παγκόσμιο δίκτυο εν δυνάμει συνεργατών, τους αποδήμους συμπατριώτες μας.
Η δημιουργία όμως απλώς και μόνο σάιτ με ηλεκτρονική έκθεση προϊόντων και υπηρεσιών και ηλεκτρονικό κατάστημα σ’ αυτό, δεν εξασφαλίζει τίποτα. Ένα σάιτ στον παγκόσμιο ιστό είναι ένας κόκκος άμμου στη Σαχάρα. Για να έχουμε μια σχετική γνώση της ιντερνετικής πραγματικότητας απλώς να λάβουμε υπόψη πως στην ιντερνετική μηχανή-αρχείο waybackmachine (archive.org) είναι καταχωρημένες, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, περισσότερες από 418 δισεκατομμύρια (billion) ιστοσελίδες (web pages). Στο Google, και όλες τις σχετικές μηχανές αναζήτησης στο ίντερνετ όσο πιο ψηλά στην κατάταξη βρίσκεται μια ιστοσελίδα τόσο περισσότερες πιθανότητες να εμφανίζεται στις αναζητήσεις τωνχρηστών έχει. Η κατάταξη των ιστοσελίδων γίνεται κυρίως ανάλογα με τις επισκέψεις που δέχονται (επισκεψιμότητα). Έτσι στην αύξηση της επισκεψιμότητας θα βοηθήσουν:
α) Οι τοπικές, και όχι μόνο, ειδήσεις
β) Ο ορισμός από πολλούς ως αρχικής σελίδας για τις μηχανές αναζήτησης (Google κ.λπ.) σε ΗΥ και σμάρτφον του σάιτ
γ) Η προβολή του σε έντυπα της περιοχής όπως ο ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ και  ΤΟ ΕΞΠΡΕΣ ΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΕΙΟΥ
δ) Ηλεκτρονικά μηνύματα σε όσους συμπατριώτες μπορούμε
ε) Λογαριασμοί του σάιτ σε facebook, instagram, twitter,youtube, κ.λπ. μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το κόστος όλων αυτών των δράσεων είναι 0 (μηδέν ευρώ).
Παράλληλα με τη δημιουργία αυτής της ενημερωτικής Πύλης στο διαδίκτυο με ηλεκτρονική έκθεση προϊόντων και υπηρεσιών και ηλεκτρονικό κατάστημα, προβολή επαγγελματιών, συλλογές βίντεο και φωτογραφιών, συλλογές τραγουδιών, πληροφορίες για χρηματοδοτήσεις (ΕΣΠΑ κ.λπ. -οι τομείς είναι απεριόριστοι, ό,τι μπορεί να σκεφτεί κάποιος) θα μπορούσαμε να δούμε και μερικές άλλες δράσεις:
2. Το χωριό, όπως και σχεδόν κάθε ελληνικό χωριό, διαθέτει αρκετές ανεκμετάλλευτες πηγές πλούτου.
➢Ανθρώπους με γνώση, γνωριμίες και θέληση να προσφέρουν, συνταξιούχους κυρίως, που θα μπορούσαν να δραστηριοποιηθούν
➢Απόδημους που αγαπάνε τον τόπο τους και θα ήθελαν να προσφέρουν, όχι λεφτά αλλά γνώση και προτάσεις. Εκτός από το ανθρώπινο δυναμικό η Καστανιά διαθέτει και άλλους αναξιοποίητους τομείς:
➢Θρησκευτικό τουρισμό
➢Αθλητικό τουρισμό -εκμετάλλευση γηπέδου Τα πάρα πάνω θα μπορούσαν να συνδυαστούν με:
➢Εκθετήριο προϊόντων ιδιώτη επιχειρηματία ή μη (πρόταση του Γ. Λαγανά) σε φυσική μορφή. Αν το δημιουργήσει ιδιώτης προφανώς θα αναλάβει και το κόστος. Αν το δημιουργήσει κάποιος φορέας (σύλλογος, τοπική κοινότητα κ.λπ.) το κόστος είναι μηδέν.
➢Αξιοποίηση υπαρχουσών μελετών (υπάρχουν ήδη από φοιτητές του Πολυτεχνείου κ.ά.) ή επιδίωξη για σύνταξη νέων
➢Αναζήτηση χρηματοδοτήσεων, croud funding
Για να γίνουν αυτά, ή τουλάχιστον κάποια από αυτά, χρειάζεται, αλλά δεν είναι αναγκαία συνθήκη:
➢Συντονισμός δράσεων των συλλόγων
➢Τύπωμα ενημερωτικού φυλλαδίου για την Καστανιά, την ιστορία της, το παρόν και τους ανθρώπους της, και διανομή του σε εκδηλώσεις όπως Ημιμαραθώνιος, ή παντός είδους γιορτές και εκδηλώσεις,
➢Δημιουργία cd με βίντεο –π.χ. δανέζικης tv, Πανάγου Γεώργαρη και άλλων συμπατριωτών-, φωτό κ.λπ. (πρόταση του Γιάννη Αρφάνη –που όμως έχει κόστος). Προτιμότερη ίσως η συγκέντρωση όλων σε ένα λογαριασμό στο youtube και για λόγους κόστους (μηδενικό) και για λόγους πρόσβασης από –θεωρητικά- απεριόριστο αριθμό ανθρώπων.
Το πραγματικό κόστος για όλα τα πάρα πάνω δεν ξεπερνά τα 300-400 ευρώ (το κόστος για την εκτύπωση περίπου 5.000 τετρασέλιδων ενημερωτικών φυλλαδίων).
Όλα αυτά μαζί και με οποιαδήποτε ιδέα θα έχει να συνεισφέρει κάθε Καστανιώτης μπορούν να συζητηθούν σε μια ανοικτή συζήτηση μεταξύ φορέων και κατοίκων-παραγωγών του χωριού. Μια συζήτηση που μπορεί να ξεκινήσει και τώρα με τα μέσα που επιτρέπουν οι καιροί.
Για να γίνει αυτό προφανώς κάποιος φορέας (σύλλογος, τοπική κοινότητα κ.ά.) θα πρέπει να αναλάβει σχετική πρωτοβουλία.

Ο αναγνώστης θα παρατηρήσει πως δεν γίνεται ουδεμία πρόταση για προϊόντα ή υπηρεσίες που θα πρέπει να προβάλλονται-πωλούνται. Δεν είναι αρμοδιότητά μας αυτό. Παρόλα αυτά πρέπει να σημειωθεί πως η πανδημία επέβαλε στις χώρες να κλείσουν τα σύνορά τους στους ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΑ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΑ! Αυτό σημαίνει πως τουρισμός και υπηρεσίες του πλήττονται βαριά. Πλέον τα 30 εκατ. τουρίστες και τα 20 δισ. ευρώ που ανέμενε η χώρα θεωρούνται ακατόρθωτα. Η πτώση του ΑΕΠ θα είναι ισχυρή, ίσως όση και στην αρχή της κρίσης. Η Καστανιά, μικρογραφία του μοντέλου ανάπτυξης της χώρας (κέντρο υπηρεσιών κ.λπ.) έχει να αντιμετωπίσει τώρα –εκτός της απομόνωσης από την «ενδοχώρα» της που επέφερε ο νέος αυτοκινητόδρομος- και παρόμοιο πρόβλημα: οι καρναβαλικές εκδηλώσεις ματαιώθηκαν, τα περισσότερα καταστἠματα έκλεισαν, προβλεπόμενες παρόμοιες εκδηλώσεις φαίνεται να έχουν την ίδια τύχη με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους επαγγελματίες του χωριού. Σε αντίθεση ο τομέας της παραγωγής -όσης κλίμακας και αν είναι- πιθανόν να ωφεληθεί από τις παρενέργειες της πανδημίας και των κλειστών συνόρων.
Θα λάβουμε όλοι αυτό το μήνυμα;

Δ.Π.